רכסים בקצ'קר

מאת: דוד ניצן

איך הכל התחיל?
מאחורי הקלעים של הטיול

חפשנו אתר לטיול אופניים בחו"ל, מקום יפה ולא רחוק ובעיקר זול. במבט ראשון נראה היה שטורקיה עונה על הדרישות. לאחר הטיול ביוון שאורגן ע"י חברה שמתמחה בטיולי גיפים, ידענו מה אנחנו מחפשים: חברה עם גב לוגיסטי חזק שתדאג לסידורי הלינה והקפצות שונות, טיול מדלג, כל יום מקום אחר ולעיתים קרובות דרושה הקפצה לתחילת מסלול או מסוף מסלול כדי למצות את המיטב שבאזור. מדריך שמכיר את האיזור, שטייל בו ברגל ובג'יפים ושחוץ מדרכי אפר "רחבות" ידאג לכמה סי נגלים לנשמה שיחוש את השטח ואותנו. לאחר שנפגשנו עם מספר חברות קטנות וגדולות ובחנו איזורים שונים בטורקיה הוחלט ללכת על הרי הקצ'קר שבצפון מזרח טורקיה לרגלי הים השחור - המקום המאתגר ביותר בטורקיה עם נופים מדהימים בקנה מידה עולמי כשגולת הכותרת חציית הרכס אבל לא רק זה. רק שתי חברות היו מוכנות להיענות לאתגר מדרפט ואיילה, שתיהן חברות גדולות עם נסיון עשיר בטורקיה. בחרנו באיילה בגלל הכרות מוקדמת עם מאיר אברהם - המדריך ומחיר מעט יותר נוח. בדיעבד הבחירה היתה מוצלחת מאוד, הלוגיסטיקה והתיאומים היו מושלמים, כשהיה צריך לשנות תוכניות הדבר בוצע לשביעות רצוננו, מאיר אוהב את הטורקים ומחובר אליהם, שולט בשפה ודרכו הכרנו טורקיה "אחרת" שונה ומעניינת הרבה יותר ממה ששיערתי בדמיוני. למסע הצטרף איתמר גרינברג חבר, וצלם מקצועי עם שפע מצלמותיו ותיעד את כל שעבר עלינו מבעד לעדשה, חלק מהחומר ילך לכתבה בעיתון נשיונל גיאוגרפיק הישראלי, גליון אוגוסט. אני צלמתי ותעדתי בוידאו. בסוף הכתבה תמצאו קישורים לקטעים נבחרים מהסרטון הערוך שאורכו כשעה, וכן לתמונות שצילמו, דרור, איציק ואיתמר ועוד

התארגנות
היום הראשון - יום חמישי

טיסה לאיסטנבול ומשם טיסת המשך לטרבזון שעל הים השחור. נחתנו בשדה תעופה קטן כשבחוץ מחכה לנו אוטובוס קטן ומיניבוס למטען היקר, האופניים, עם הנהג "טורבו" מוסין שליווה אותנו כל הטיול, העמיס אופניים וציוד אין סוף פעמים, מהר מאוד התחלנו לחבב אותו, התרגלנו לצורת הדיבור הצעקנית שלו וגם לחולצת הפסים הירוקה שליוותה אותו כמעט כל המסע. לב זהב יש לבחור! אחרי התארגנות בשדה התחלנו נוסעים לאורך חוף הים השחור לצ'אי לי למלון מהודר, עדיין בהרצה ברמה הרבה יותר גבוהה מהמקומות שאנחנו עתידים לישון בהם. אכלנו ארוחת ערב מפוארת והלכנו לישון.

לא קלה היא לא קלה דרכנו..
היום השני - שישי

נוסעים לאורך החוף לכיוון פזר, שם עוזבים את הים השחור ומדרימים לכיוון המשין. באקיאמג' מורידים את הארגזים ובונים את האופניים לרכיבה בשולי הכפר בסמוך למטעי התה שבאיזור לנוכח מבטיהם המשתהים של התושבים. האנשים שחיים באיזור הם ההמשינים בהירי עור והנשים עוטות מטפחת עם קשירה מיוחדת. ההמשינים מאוד חביבים ומסבירי פנים ובימים הבאים נתקל בהם שוב ושוב. את הקילומטר הראשון בטורקיה עושים בירידה ומייד עוצרים במרכזו של כפר שיושב על יובל של נחל, למפגש ראשון עם התושבים, מתרשמים מאובניים שטוחנות תירס כשהכח המניע הוא מי הנחל שזורמים מתחת למבנה האבן. מתחילים בטיפוס של כמה מאות מטרים בגובה לפס הראשון ובהחלט לא האחרון ובזמן המנוחה והחזרת הנשימה מקבלים הסבר מקיף על גידול התה שבאיזור בתוך שדה תה על מדרון תלול. גולשים מהפס, מטה מטה עד לעיירה גדולה צ'מלי-המשין שיושבת על נהר הפירטינה. היות והשעה הייתה כבר שעת צהריים מאוחרת, נכנסנו למסעדת פועלים חביבה וחיסלנו תרתי משמע, את כל האוכל שנותר בסירים, אוכל "פשוט" וטעים, אורז, שעועית, גיבץ' והעיקר סלט עצבני, סלט חי עם פלפל חריף לתיבול - מעולה. כאן גם גילינו את הקינוח המופלא סוּפלץ שעשוי מחלב ואורז ומוקרם בקרמל. המשכנו במעלה הנהר ועצרנו אצל סבא הידריס, איש צבעוני שמנהל מלון ועל מרפסת שיושבת על המים התנסנו בכוס התה הראשונה שלנו עם קוביית סוכר, על כל כללי הטקס, ראשונה ובהחלט לא האחרונה. התחנה הבאה מבצר זילקה, מבנה מרשים מרחוק וקצת פחות מקרוב. המבצר חולש על ואדי ונהר ומספק נקודת תצפית מרהיבה.

היום התארך וה-30 ק"מ שהבטיחו לנו הפכו ל-47 ק"מ ועם רדת החשיכה כשכוחותינו כמעט ואזלו הגענו לצ'ת, 2 בתים ליד הנהר, קור אימים מקלחת אחת לכל הקבוצה, נכנסנו בשלשות אחד מסתבן, אחד שוטף ואחד מלחיץ. לאחר שהתלבשנו יצאנו להתחמם ליד מדורה ענקית שהדליקו המקומיים ולארוחת ערב מאוחרת שכללה דגי פורל, אורז וגבינה מותכת בסיר ענק, מעין פונדו טורקי, טובלים גבינה בלחם ואוכלים. מאכל עתיר כולסטרול ומאוד מאוד משביע! לפני הארוחה שרנו שירי יום שישי ויותר חשוב! הרמנו כוסית של יין לרגל יום הולדתו של קובה שחל ביום זה. מזל טוב! בהחלט סיום מוצלח ליום של רכיבה לא קלה והארוך שעשינו בטיול.

ארוכה ומתישה הדרך לפוקוט...
היום השלישי - שבת

מתחילים את היום בהקפצה לכיוון מעבר פוֹלוֹביל, האוטו אמור להוביל אותנו לפס. ממש בהתחלת הפס האוטו מנסה לעבור שלולית בוץ ושוקע בעוד אנו מטקסים עיצה ושולפים חבלים צצה משום מקום משאית עם כבשים, נקשרים אליה ויוצאים מהבוץ. הלכה ההקפצה לפס! מורידים את האופניים ומחליטים לטפס, כ700- מטר עד לפס, המקום גבוה, כ–2200 מטר, העלייה קשה, האויר דליל, הראשונים עושים זאת ב 45 דקות האחרון בחצי שעה מאוחר יותר. יורדים בירידה מרהיבה כשבדרך חולפים על שרידי שלג. ומגיעים לאמלקי, כפר המשמש את הרועים בקיץ כשהם עולים עם הבקר או הצאן לראות בגבהים, כפר שכזה נקרא בטורקית יאלייה. בהמשך נפגוש עוד יאליות חלקת מאוישות וחלקם לא. ממשיכים בואדי במגמת ירידה, השביל נהיה צר וכמעט לא רכיב. אוכלים ארוחת צהריים בשביל צר, לרגלי מפל. מכאן עלינו בשביל קשה בעלייה תלולה, האופניים תפסו את מקומם על הכתף או לידנו להרבה זמן, לחלקנו זה נראה נצח נצחים. מטפסים ומטפסים ומטפסים, מדי פעם השביל נפתח יוצאים לכתף ירוקה וכולם ממהרים להשתרע על כרי הדשא ולנוח. היעד הבא יאליה גדולה אזינדה שנמצאת במקום גבוהה עם נוף אין סופי, גם את היאליה הזו עדיין לא אכלסו, פגשנו שם כמה צעירים שאחד מהם אף שלף מצלמת וידאו ומהר לתעד אותנו. משם קצת ברכיבה בתוך יער מקסים וההמשך בהליכה עד לפוקוט! יאליה מדהימה ביופיה שיושבת על שלוחה, כבר במטוס ראינו צילום שלה בירחון של טורקיש ומאז חיכינו בכיליון עיניים להיות שם, בהחלט גולת הכותרת של היום.
ההמשך ירידה תלולה וארוכה, 13 ק"מ בדרך עפר, מטה, מטה עד לכפר שניוֹבה על הנהר. שם ציפה לנו טורבו מוסין עם המכונית האדומה ו"קולומבו" נהג המיני אוטובוס הלבן כדי להקפיץ אותנו להיידר. עיר מחוז מרכזית, פיסת ציויליזציה, לא לפני שגבו מאתנו כסף עבור הפסטיבל שהתקיים למחרת ולא משנה אם תכננו להגיע אליו או לא. ארוחת ערב אכלנו במסעדה ששייכת לבעל המלון, בגלל השעה המאוחרת, לא התרחצנו וקודם ניגשנו לאכול, שוב פעם דגי פורל. סה"כ יום קשה, הרבה הליכה ברגל וגם רכיבה לא קלה, כ40 ק"מ. כבר באותו ערב עשינו "חושבים" ומאיר שינה תוכניות כדי להמנע מיום דומה שציפה לנו בתוכנית המקורית. שינה בית מלון והחליף איזור ובדיעבד ההחלטה הייתה מוצלחת ביותר. את המלון נזכור בין היתר בגלל שבבוקר הופיעו מים חומים בברז המים
החמים, בעייה של העירייה הודיעו בקבלה.

פסטיבל ההמשינים בדרך ליאליות
היום הרביעי - שבת
יום של מנוחה (יחסית), על הבוקר הלכנו לחמם, המקומיים הסבירו לנו את מנהגי החמם, כפכפי פלסטיק לרגליים, רחצה בסבון בכיורים משיש כשאת המים שופכים בעזרת צלחות נירוסטה, כשאתה נקי אתה מוזמן לטבול בבריכת מים רותחים! חוויה לוהטת שלרוני הורידה את לחץ הדם ועשתה לו לא טוב. חזרנו נקיים ומוכנים להמשך היום. 6 ק"מ בעלייה עד לגלר דוּזוּ (מישור בהרים) שם התקיים פסטיבל ההמשינים, פסטיבל שנחגג עם סיום החורף לרגל העלייה ליאליות, כפרי הרועים שבהרים. הפסטיבל משמש גם הזדמנות למפגש חברתי לצעירים וזקנים ומי לא. ההמשינים אוהבים חגיגות, עמדנו משתהים לנוכח מעגל רוקדים ענק, כשנגן במעין חמת חלילים סקוטי עומד במרכז ומנגן, אחד מהרוקדים במעגל "מנהיג" את הריקוד ומלהיב את הרוקדים בקריאות והוראות. למרות שההמשינים מוסלמים אדוקים, במעגל רקדו גברים ונשים בתלבושת מודרנית ומסורתית, הכל הולך. האמיצים שביננו הצטרפו למעגל וניסו כוחם בריקוד. בנוסף למעגל, אין סוף של דוכני מזון שוארמות ושאר תבשילים, ניסינו את כולם. עוד אטרקציה, (חוץ מרוכבי אופניים עם טייץ צבעוני) מלחמת שוורים, שני שוורים שנלחמים אחד כנגד השני בשיטת הנוקאאוט כשהזוכה עולה שלב. בזמן שאנחנו צפינו במאבק השוורים לא ממש שיתפו פעולה וכל המאמצים של המאמן להפיק מהם שמץ של תוקפנות היו לשוא. בשעה 14:00 לערך עזבנו את הפסטיבל והמשכנו בדרך עפר קצת יותר משובשת ומעט יותר תלולה עוד 6 ק"מ עד ליוּגרי קברון לפנסיון שהיד (הנשר) גובה 2200 מטר בסיס היציאה לטרנס קצ'קר.

לפנסיון הגענו מוקדם והיה לנו זמן להתפעל מהנוף, להתחמם מול מדורה שהדלקנו, ולחכות בסבלנות בתור למקלחת, לחץ המים לא אפשר להפעיל יותר ממקלחת אחת בו זמנית. העמסנו את האופניים בתוך האוטו האדום בעזרת אילן שהתנדב לארגן את האופניים, לשים בידוד בין כל זוג וזוג ולהשאר כפוף במשך יותר משעה. אנחנו נחצה את הרכס ברגל והאופניים יעברו דרך של 9 שעות בדרכי עפר ויפגשו אותנו בכפר שמאחורי הרכס. אכלנו ארוחה משביעה וטעימה, ובגלל הקור התכסינו טוב, טוב, בשמיכות הכבדות. השלל היומי, 1 חמם, 1 פסטיבל ו-12 ק"מ של
עלייה בנוף מהמם.

טרק רגלי - טרנס קצ'קר
היום החמישי - יום שני
הצטיידנו בנעלי הליכה ובביגוד חם, ארוחת צהרים על הגב, ואחרי שהעמסנו ציוד אישי על האוטו יצאנו לחציית הקצ'קר. הליכה ברגל זה לא משהו שאנו ששים לעשות, אבל מעבר הרים מושלג בגובה 3259 מטר נשמע מספיק מפתה ואתגרי, יצאנו לדרך. בגלל האויר הדליל וכדי לשמור כוחות, פותחים בצעד איטי אך עיקבי, מעלה מעלה, כדי לנוח הולכים בשמיניות. מדי פעם עוצרים להשיב את הנשימה ולהתפעל מהנוף שמאחורינו וממה שמצפה לנו מקדימה. הנוף מדהים, כרי דשא ומים מהפשרת השלגים, חיש קל מגיעים לאגם נסתר, כמה מטרים קדימה הפס הראשון גובה 2900 מטר משקיפים על הנוף שמסביב, למטה עוד אגם, כדי להגיע אליו יורדים בשביל נחש פתלתל ותלול ואז ההפתעה, משטח שלג שלא הפשיר, מקבלים הוראות זהירות ומסתערים עליו בשקיקה, חצי הליכה, חצי גלישה בהתאם למיומניות הסקי שהבאנו מהבית. הפס הבא יותר קשה, טיפוס בשביל צר ותלול, סלעים ענקיים שהתדרדרו, ועוד משטחי שלג שדריכה לא זהירה גורמת לך לשקוע עד למפשעה.
מגיעים למעבר צ'אי מקצ'וּ, גובה 3259 מטר, עוצרים לארוחת צהריים כמעט במרומי הקצ'קר. שולפים את הצידה שהבאנו, איציק מכין טחינה ירוקה שותים קפה של נס קפה וכולם מלקקים אצבעות. מזג האויר לטובתנו, אין כמעט עננים, מאיר מעולם לא היה בפסגה במצב אידיאלי שכזה, כל הלבוש החם נשאר עמוק בתרמיל, כאן כבר היה ברור ששיחקנו אותה! החלק הראשון של הירידה היה לא פחות קשה מהעליה, המדרון תלול ומכוסה שלג בחלקו ויש סכנה של התדרדרות. בקטע אחד נעזרים בחבל, עושים סקי בעוד כמה משטחים שבדרך וכשהם מסתיימים מגיעים לשביל מסודר בתוך כרי דשא בצמוד ליובל מלא מים שוצפים. בדרך עוצרים בבובה יאליה, יאליה נטושה מהעלובות שנפגשנו בהם בקצ'קר. ובהמשך הואדי מחוז חפצנו אוֹלגוּנלר לפנסיון איסמעיל. פנסיון די עלוב שתי קומות, לבנים ועץ מקלחת בכל קומה. יש  אומרים ששם גם היו פשפשים במיטות, עקיצות וגרודים שליוו אותנו עוד כמה ימים בארץ. כאן גם נפרדנו מההמשינים, זהו אזורם של הלזים, תושבים מאזור קווקז, יותר קשוחים ומחוספסים משהו.
סה"כ יום מרהיב, מלא חוויות, ובהחלט לא קל של טרק רגלי, כ-15 ק"מ

לאורך נהר הברהל
היום השישי - יום שלישי
ארוחת בוקר באוֹלגוּנלר בפנסיון איסמעיל בסוכה ליד הנהר, יש לנו המון זמן אז יוצאים לרכיבה במעלה הנהר לכיוון ההרים לרכיבה קלילה ולצילומים, וידאו וסטילס. כשהדרך מתחילה להיות קשה חוזרים לכפר ומתחילים את היום במורד הנהר לכיוון יאלילה שם עוצרים לקניות וממשיכים ברכיבה, בדרכנו אנו חולפים ליד גשרים שמשמשים לחציית הנהר, הגשרים "מדליקים" ואנו רוכבים עליהם בשביל הכייף ובשביל הצילומים.  בצהרים עוצרים בדמיר אוֹזוּ כפר קטן ש"השתלטנו" על בית התה שלו, יותר נכון פתחו אותו לכבודנו ואפשרו לנו להשתמש במטבח ובציוד להכנת ארוחת צהרים מפוארת, טיגנו עלי פילו ממולאים בגבינה ועוד. קינחנו עם אבטיח וכמובן תה, אנשים חביבים הטורקים, כבר אמרתי. בדרך לברהל עושים גיחה ומטפסים למקניס קוֹי, עלייה רצחנית, פוגשים בילדים שיוצאים מהביה"ס לקראתנו ונשים ששוטפות שטיחים במים. מגיעים לברהל למלון מרסיס, בשעות הצהריים המוקדמות. מלון ששוכן על שפת הנהר, בין עצי דובדבנים, שלוש קומות עם מדרגות תלולות ובקומה העליונה מרפסת רחבה ובירות. אחרי שלגמנו כהלכה נשכבנו על הרצפה ונרדמנו, שי ומיכה שתלו מסביבנו פחיות בירה ריקות ווביימו צילומים להנאתם. אחה"צ התעוררנו ויצאנו לרכיבה במעלה אחד הואדיות, בקרנו בכנסייה ביזנטית שהפכה למסגד, והמשכנו מעלה מעלה עד שחששנו מהחשיכה והאמת שכבר התעיפנו. סיימנו את היום בארוחה טובה ובמנת שיפודים של בשר אמיתי, סוף סוף החזרנו קצת חלבונים. יום לא קשה, הרוב בירידה כ-40 ק"מ.

גולשים מברהל ליוסופלי
היום השביעי - יום רביעי
 מאיר שיחק אותה ואתמול בדרך חזרה הוא גילה סינגל שיורד על גב ההר קצת מעל הבתים והשדות שעל צלע ההר, השביל משמש גם כתעלת השקייה לשדות. בבוקר יצאנו לרכב את הסינגל הזה. טיפסנו עוד פעם חלק מהדרך שעשינו אתמול עד להתחלת הסינגל. שביל מדהים, הדרך עוברת בתוך תעלת מים רדודה, מתפתלת על צלע ההר, בדרך פוגשים בנשים שנושאות משא של עשבים על הגב, כולם אנשי עבודה, מגפים מפלסטיק, אשה עם טוריה, מעניין למה לא רואים גברים? מסיימים את הסינגל עם חיוך וטעם של עוד. התארגנות קלה, אוכלים קצת דובדבנים וממשיכים במורד הברהל עד לסריגוֹל. בסריגול פוגשים את זקני הכפר במרכז, ומצטרפים אליהם לכוס תה. שם גם פגשנו את איסמעיל בעל הפנסיון באוֹלגוּנלר פנסיון איסמעיל. ממשיכים לרכב, או בעצם דוהרים כשמחוז חפצינו יוּספלי עיר מחוז גדולה. אחרי יומיים וחצי ללא קליטה בסלולרי כולם נצמדים לנייד ומתעדכנים בנעשה בארץ. אילן מגלה שכשבזמן שהוא חצה את הקצ'קר, לפני יומיים, נולדה לו בת, פגית שהחליטה לצאת לעולם בחודש השביעי של ההריון, לבת ולאישה שלום. מזל טוב! ביוּספלי אוכלים במסעדה מקומית, הרבה שווארמה, אורז וסלט עצבני וכמובן סוּפלץ' הקינוח האגדי. העמסנו את האופניים על האוטו האדום ולאחר סיור בעיר המשכנו במכונית במעלה הצ'ורו כשלצידנו שדות של אורז והרים ששינו צבעם לצהוב, ואדום. הנסיעה הייתה ארוכה ומצב הרוח מרומם, פצחנו בשיר וזיפנו בקול גדול. רשמתי לעצמי להביא שירונים לטיול הבא! הגענו לאיספיר והתמקמנו בפנסיון אידוֹס, צימרים מעץ על שפת נהר. בערב בארוחה הרמנו כוסית וברכנו את אילן על לידת הבת. סה"כ ליום זה 45 ק"מ, מהסוג הקל, ירידה לאורך הנהר.

היום האחרון, לנצור את הרגע...
היום השמיני - יום חמישי
 לאחר התארגנות נסענו צפונה באוטו למעבר אוֹביט, מעבר הרים בגובה 2640 מטר. טיפסנו מעט לאגם סודי וממנו ירדנו באחו הירוק, בין פלגי מים ושלל פרחים בצורה חופשית עד שפגשנו שוב את הכביש. המשכנו לרדת בכביש כמה ק"מ ופנינו לדרך עפר. שוב עלייה מפותלת, מעלה מעלה ושוב אנחנו גבוה גבוה, אבל לא להרבה זמן, יורדים לאפיק הואדי לכפר קטן התושבים המשתהים מודיעים לנו שבייסיקל יוק אבל אנחנו ממשיכים בעוד טיפוס בדרך תלולה, מתחילים ברכיבה וממשיכים בהליכה.
מגיעים לאחו ירוק, מחפשים את הדרך שרצה על קו הרכס, מוצאים ומתחברים אליה. מעכשיו הדרך נוחה וברורה ומלמעלה הכל יפה, מרהיב ומשובב, אנחנו יודעים שזה יום האחרון מנסים לנצור את הרגע.
גולשים עם השביל עד למוֹרי יאליה, יאליה מרהיבה עם עצי בראש ישרים וגבוהים וממנה מתחילה הירידה לצ'ורו. 20 ק"מ של ירידה תלולה בדרך עפר טובה. היות וציפינו ליום קצר לא אכלנו כראוי והיום התברר כיום רכיבה קשה ומתיש בשארית כוחותינו כשהאצבעות כואבות מהלחיצה על הבלמים, גלשנו מטה מטה עד לגשר שם חיכו לנו "טורבו" וקולומבו. במכולת המקומית הצטיידנו בלחם וחלבה שנבלעו בשקיקה. חזרה לאידוס פנסיון כדי לארוז את האופניים לטיסה ואת עצמנו להמשך נסיעה לארזְרוּם מרחק של כ-4 שעות שם ממוקם נמל התעופה הקרוב. לפני זה עברנו באיספיר לארוחת צהריים רישמית ומאוד מאוחרת, במסעדה מקומית בקומה שניה. עד היום אנחנו מתווכחים איזו מנה הייתה מקולקת, מה שברור שרבים בילו בערב בשרותים וגם ביום המחרת, אולי המוסקה ואולי?? לך תדע. מאוחר בלילה הגענו לארזרוּם העיר הכי גדולה בקצ'קר שביקרנו בה, למלון קייק מרכזי, מלון 4 כוכבים שממוקם באתר סקי. בשארית כוחותינו, שוב, התיישבנו לארוחת ערב בשרית מאוחרת מאוד ולמיטות. 45 ק"מ של רכיבה וטילטול בדרכים, יום מתיש.

איסטנבול, החגיגה נגמרת...
היום התשיעי - יום שישי
אחרי ארוחת בוקר נוסעים לשדה התעופה, שדה אזרחי קטן שממוקם בתוך שדה צבאי. לאחר שעה ומשהו של טיסה מגיעים לשדה התעופה המפואר של איסטנבול. מנסים ללא הצלחה למסור את המטען ובלית ברירה מעמיסים אותו לאוטובוס שבה לאסוף אותנו ונוסעים לעיר. יש לנו כשלוש שעות לבקר בעיר, חוטפים שווארמה בכיכר הראשונה, מדלגים למזח לסירת המקרלים ובולעים בשקיקה מקרל בלחמניה, טרי, טעים וזול. ממשיכים במסע מהיר לשווקים המרהיבים, השוק הפתוח, השוק המקורה, השוק המצרי, ועוד. חשים את העיר על קצה המזלג ונאספים לשיחת סיכום בבית קפה ליד המסגד המפואר אנה סופיה. נוסעים לשדה, מתווכחים עם טורקיש לגבי תשלום על האופניים, היתה טעות באחד הטפסים שקבלנו, והם דרשו תשלום נוסף. לאחר ויכוח עם האחראי העניין נפתר ונכנסנו לדיוטי פרי.

תודה למאיר על ההדרכה זה היה הטיול הראשון שלו עם אופניים אני מקווה שלא האחרון. מכל הטיולים שעשינו, הטיול הזה היה הטופ שבטופ, בגלל החבר'ה קבוצת חברים שרוכבים ביחד כמעט שבוע אחר שבוע, בגלל הנופים ובגלל הטורקים והחיבור שנוצר ביננו לבינם בזכות מאיר המדריך. לנו נשאר טעם של עוד, לעוד הרבה טיולים כאלו במקומות שונים בעולם. אנחנו לא שוקטים על שמרנו וכבר התחלנו לתכנן את היעד הבא ל....?