מגדל בבל – צומת מגדל, קרני חיטין, הר ניתאי ושוב מגדל

משפט הפתיחה שפלט המוביל ברגע שנפתחה דלת הרכב והבננו את גודל הטמפרטורות "אני מקווה שזה יגמר מהר". לא קרה. לפני שתולים אותי בשל הסכום – לך תבין איך זה קורה אבל הטיולים הללו לא מצליחים להכשל, גם אם הם יסתיימו בחדר מיון עדיין הם שווים כל מטר טפוס וסבל..

שם הסכום –  אין ספק שמגדל בבל תוכנן ונבנה ע"י קבוצת מובילי טיוליי אופניים כי ככה זה נראה. אחרת, לך תבין מדוע  מתכננים טיול ביום הכי חם בעונה במקום הנמוך ביותר בארץ  אחרי ים המלח?. לך תבין גם למה מתיצבים שם בזמן 6  משוגעים  (לוין  רוני תומר ארני דרור ואני) והכל בגלל חיידק "הר ניתאי" שנתקע ללוין בראש מאז פספסנו אותו בטיול האחרון  והוא "חייב" לחזור לשם.

ההזעה התחילה התחנת הדלק בצומת מגדל ב  –  0730 בבוקר.מיד נפלנו לאתר חפירות די מדהים מאחורי התחנה בו חשפו וחושפים את שרידי מגדל העתיקה כנראה מתקופת אמו של ישו כולל כרגיל בית כנסת, מקווה וברכות להמלחת דגים, שווה בקור.   לאחר פרק זה בפרקי אבות, דהרנו בכביש לכוון טבריה וחתכנו לשביל הירוק שמטפס לכוון קרני חיטין.עד לקרניים לא נתקלנו במשהוא מרשים במיוחד להוציא נוף ובית קברות באמצע שום מקום מלווה בשלט גדול "בחסות הכנסיה הסקוטית"??. ספרתי ולפי השמות על הקברים – חוץ מ- 8 גרוזינים, 4 טורקים ואזבחי אחד לא היה שם שמץ סקוטי אבל בשם הדת הכל עובד..

לאחר טפוס מיגע, התישבנו לארוחת בוקר הראש קרני חיטין. נוף מקסים ממולא היסטוריה.  רוני קרפ שהפליא בתאוריו את ההיסטוריה והנוף (למרות הפרעות של לוין ודרור) הפליא גם בבצועי קפה מרשימים. לא פס הדור…

דהירה במגמת התרסקות במורד התלול עד לפצול של נחל ארבל. כאן נגמר התאור והחל פצול היות ואני הייתי חייב לחזור בשל התחייבות ושבועה משפחתית ("אני נשבע לך שאהיה לפני 12 בבית.."). בזמן שחמשת הנועזים התחילו לטפס לכוון ההר, הזדחלתי לי במורד נחל ארבל עד לכפר וואדי חמם , לצומת ולרכב. קטע של מסלול מגעיל שאינו מומלץ לרכיבה.

 

מידע כללי לצמאי מידע

בלי לחוש טפסנו כ- 700 מטר (לפי ארני – על כל מעלת חום טפסנו כ-17.5 מטר). הישג מרשים בהתחשב בחום

הר ניתאי   – נקרא על שם התנא מ"תקופת הזוגות" שחי שם לא מזמן. נתאי הארבלי (על שם הארבל) היה אב בית הדין, לצידו של יהושע בן פרחיה ששימש כנשיא הסנהדרין. יחד הם הזוג השני בתקופת הזוגות.  (זה לא זוג כמו לוין ודרור אלא משהוא שפוי יותר)

בררתי , והרעש האדיר ששמענו מכוון מזרח, בקעת הארבל, בא מקבר נבי שועייב במקום שהוא האתר הקדוש ביותר  לדרוזים. על פי המסורת הדרוזית, במקום זה קבור  יתרו, חותן משה (שנקרא שועייב, אצל הדרוזים).   ואנחנו באנו בדיוק ביום היחיד בשנה שנערכת בו העליה לרגל…

למעונינים – באזור מצויים הרבה  צמחים נדירים כמו דבקה אפורה, דרדר נאה ושושנתית משורטטת. כן יש כאן שבלול מיוחד, סגורית הארבל, הקיים רק במצוק הארבל ובחורף מופיע בו הכֹתלי, ציפור נדירה בארץ. היום הצטרפה חיה נדירה נוספת – רוכבת חמסין דביקה ממשפחת רכסים…

קוץ

תוספות וביאורים:

לאחר שקוץ נטש אותנו והתחיל לקלל את האבנים במורד נחל ארבל, הצבעה דמוקרטית העלתה אותנו בעליה לכיוון הר ניתאי.

לאחר שנמסנו בעליה (כנראה שהטמפרטורות טיפסו לכיוון 35 מעלות) שוב הדמוקרטיה הכריעה לוותר על ההמשך בהר ניתאי ולפצות בכניסה לבית הכנסת העתיק בחורבת וורדים.

דמוקרטיה הרבה פנים לה.

קצת על הבית כנסת המופיע בצילומים של רוני.

http://www.haaretz.co.il/misc/1.1462321

לוין

אם נקח את הטמ של הפעם הראשונה -גשם וקור

ונחבר לטמ של יום שישי שרב לוהט במיטבו

סהכ ממצע מעולה שיתאים לפעם הבאה

לוין-אל תותר-עד הסוף המר

ארני